torsdag 15 augusti 2013

Marxismen


Marxismen




Världssyn
Marxismen är till stor del baserad på filosofin materialismen, vilket innebär att man inte anser att det existerar några övernaturliga krafter eller “en skapare” - idéer som motsätter sig de tankar som de flesta religioner grundar sig på. Detta gör marxismen till en ateistisk samhällsåskådning. Inom materialismen anser man att allting är materiellt och att det inte finns en andlig värld. Dessa åsikter stämmer väl överens med naturvetenskapens tankar och läror [1]. Engels skrev att materialism i enkla drag är uppfattningen om att naturen är så som vi ser den [2]. Lenin, som är känd för att tillämpa många av marxismens tankar i praktiken, försökte under Sovjetunionens tid att utrota religionen och ”avkristna” folket. Lenin menade likt Marx, att man försvagade sitt människovärde genom att använda religionen som tillflykt. “Religion är som opium för folket” är ett känt citat från Marx. Han menade att det är likt en drog som dämpar mentala smärtor och att människor använder det för att fly ifrån verkligheten. Han drar även paralleller till arbetslivet, där arbetarna enligt honom flyr till religionen på grund av det utanförskap det kapitalistiska samhället skapar. “Gud har inte skapat människan utan människan har skapat Gud” är ett annat citat som visar vilken syn på religionen Marx hade [1]. Han anser även att man inte kan kalla tron på det övernaturliga som en “sann tro” eftersom det inte går att bevisa dess existens varken vetenskapligt eller empiriskt [2].

Marx utvecklade en gren inom materialismen som kallas “historisk materialism”. Filosofin är i princip raka motsatsen till idealismen som anser att världen och vår materiella verklighet endast är en produkt utav vårt medvetande och våra sinnen. Marx påstår att man endast kan förstå människan om man ser henne ur ett ekonomiskt och socialt perspektiv. Dialektisk materialism är en annan gren inom materialismen som utvecklades av Engels & Marx, vars idéer bygger på att världen är full av motsättningar som tillsammans driver vår historiska utveckling framåt [3]. Med detta menas även att evolution och förändring ständigt sker i alla stadier av existens i universum. Filosofin hävdar att vetenskapen är den enda metod som man kan använda för att bestämma sanningen. Historisk materialism är i huvudsak dialektisk materialism tillämpad i det historiska och sociala. Det innebär att den historiska materialismen bygger på tanken att allting är naturligt och sker på grund av orsak & verkan. Det som sker nu är med andra ord produkten av föregående händelser. Detta skapar möjligheten att studera det förgångna för att bättre kunna förstå nuet, och därmed förstå varför världen ser ut som den gör [4].

Marx syn på naturen och dess resurser, samt ekonomiska syn, är kraftigt influerad av John Locke, som hävdar att allting som är skapat av naturen tillhör allmänheten; med andra ord ägs det lika mycket av alla. Han anser även att det är själva arbetet som skapar ett större värde utöver det värde som ursprungligen finns i naturen, samt att det var arbete som definierade en människas rätt till ägande av ett värde. Utifrån dessa slutsatser insåg Marx att alla ekonomiska utbyten i själva verket är utbyten av arbetskraft. Eftersom alla naturliga resurser har samma värde för varje människa enligt Lockes tankar innebär det alltså att de från första början inte har något utbytesvärde i sig - eftersom ingen kan byta något som alla redan har rätt till. Med andra ord är det enligt Marx egentligen arbetskraft som man handlar med - det arbete som krävs för att ändra ett föremål från sitt naturliga tillstånd [4]. Dessa åsikter ligger till grund för en av marxismens viktigaste punkter; nämligen att ett samhälle borde ha jämn fördelning av ekonomiska resurser och politiskt inflytande. Inom marxismen strävar man med andra ord efter jämlikhet.

Marx stödjer även evolutionsläran som togs fram av Darwin. Faktum är att Marx själv kallade sig för en vetenskapsman och på grund av detta ansåg han även att vetenskapen skulle vara grunden till all politik [3].

Människans natur
Marx ser människan som en kreativ, social och skapande varelse som kan utveckla sin egen mänskliga potential och värdighet för att befria sig själv från vad han anser vara kapitalismens förtryck [5]. Det som skiljer människan från djuren enligt Marx är människans förmåga att producera sin tillvaro, både ur en materiell och andlig synpunkt. Med den materiella aspekten menar han att vi omformar naturen med olika redskap som vi själva tillverkat för att kunna producera livsmedel. Detta utgör vår materiella produktion som han anser ligga till grund för det mänskliga livet, och det är därför han menar att människan är skapande [3].

Anledningen till varför Marx ser människor som sociala varelser är eftersom han påstår att människan inte kan leva utan interaktion med andra människor - de kan inte isoleras från samhället. Med social varelse avser han hur människor samarbetar med varandra, och han drar liknelser till den industriella produktionen; där en produkt ofta uppnås genom att en grupp människor samarbetar. Utan samhället skulle inte människan kunna utveckla sin skapande förmåga och tillfredsställa sina behov [5].

I det kommunistiska manifestet hävdar Marx att många av våra sociala relationer inte definieras av vår mänskliga natur, utan av våra ekonomiska förhållanden. Med sociala relationer menade han bland annat privatägande, individuell frihet, utbildning, kvinnors roll i samhället och religion. I Parismanuskripten från 1844 skriver han om hans perspektiv på vår mänskliga natur. Enligt hans uppfattning är vi inte naturligt tävlingsinriktade, utan snarare sociala varelser som inte kan överleva utan att samarbeta med varandra. Den moderna vetenskap vi har idag bekräftar till en viss del hans tankar, eftersom mänskligheten inte utvecklades genom enskilda individer som ständigt tävlade med varandra, utan genom sociala grupper som var uppbyggda utav samarbete [6].

Marx hävdar att människans innersta natur inte är en medfödd teoretisk konstruktion som finns i varje enskild individ så som en del påstår, utan snarare helheten av de sociala relationerna. Med andra ord anser han att mänskligt beteende och psykologi kan variera kraftigt beroende på olika historiska och sociala förhållanden. Däremot menar han samtidigt att det finns begränsningar i det mänskliga beteendet, vilket har sin grund i vår naturliga psykologi och biologi. Hade det inte funnits sådana begränsningar påstår han att det skulle vara möjligt med klassamhällen där större delen utav befolkningen hade accepterat ett utnyttjande och förtryckande av dem, vilket föregående klassamhällen visar vara omöjligt. Med detta som grund skriver han om varför kapitalismen skapar vad han kallar ett inhumant samhälle, där större delen utav befolkningen inte kan leva ett tillfredsställande liv eller delta i ett utvecklande arbete. Med andra ord anser han att kapitalismen hindrar våra grundläggande mänskliga behov och vår mänskliga natur [6].

Marx syn på moral och etik ligger nära den syn som grekerna hade i det antika Grekland. Istället för tanken om att moral är en samling regler som finns för att hålla den mänskliga naturen i styr, hävdar han att moralen egentligen handlar om hur människans natur kan utvecklas - med andra ord hur människor kan utveckla sin potential. Han skriver även om varför moralen inte utvecklats till en generell teori om människans frigörelse på grund av att de mänskliga samhällena delats in i olika fientliga klasser. Detta har enligt Marx gjort att moral består av en grupp regler som olika samhällsgrupper använder för att främja sina egna intressen [6]. Han menar med andra ord att de dominerande idéerna och uppfattningarna i ett samhälle är idéerna av den klass som styr. Rasism, homofobi, sexism och chauvinism med mera är alltså i själva verket idéer och uppfattningar som större delen av befolkningen fått ifrån den härskande klassen [7]. Han fortsätter med att arbetarklassen, under kapitalismens styre, är en “universell klass”. Med detta menar han att genom att arbetarklassen strävar efter sina egna intressen, representerar de även hela mänsklighetens allmänna intresse. Eftersom arbetarklassens intresse är att störta kapitalismen och därmed frigöra sig själv menar han att de samtidigt kommer att frigöra hela mänskligheten. Enligt Marx kan det inte finnas någon universell moral så länge samhällen är indelade i olika klasser, vilket är därför han anser att det är möjligt för en sådan moral att växa fram genom att arbetarklassens kamp om frigörelse. Kampen benämns ofta som ”klasskamp”. I kampen om att göra slut på förtrycket och utnyttjandet hävdar han att arbetarna samtidigt kommer att ifrågasätta den moral som överklassen har. Arbetarklassens moral bygger på målet att få ett slut på utnyttjandet och förtrycket, och kapitalisternas moral går enligt honom ut på att utnyttja arbetarna [5].

Engels påstår, likt Marx, att alla moraliska teorier hittills har varit resultatet av de ekonomiska förhållandena i samhället som gällde vid den tiden, och eftersom samhället hittills rört sig i klassmotsättningar har därmed moral endast varit klassmoral; det har antingen berättigat den härskande klassens herravälde och intressen, eller representerat den upprördhet som uppstått till följd av denna dominans. Han hävdar även att en riktig mänsklig moral, samma som Marx talade om, endast kan uppnås då samhället varken består av några klassmotsättningar eller några minnen av dessa motsättningar – ett klasslöst samhälle. För att sammanfatta det hela kan man säga att Marx och Engels var övertygade om att vår mänskliga natur har blivit förvrängd av kapitalismen, och enligt dem skulle vi kunna uppnå vår fulla potential genom att tillämpa socialism och kommunism i samhället [6].  Enligt Marx är ett idealsamhälle ett samhälle som ger människorna möjligheter att utveckla sin potential genom en mängd olika tillvägagångssätt [5].

Marx ser den kristna moralen som omoralisk & hycklande eftersom han anser den upprätthålla den makt borgarklassen har över arbetarklassen, samt eftersom de predikar kärlek men använder vad han menar är aggressiva och oärliga metoder för att påverka människor. Ett argument han använder är att många präster förr var vänner med de förmögna eller till och med välbärgade själva [8]. Medan marxismen anser att drömsamhället finns här på jorden menar kristendomen att det fullkomliga livet kommer först efter döden.  Marx anser också att människan blivit ond på grund av det kapitalistiska systemet, och att man kan befrias genom klasskampen. Även här går det att dra paralleller till kristendomen som ser anser att syndafallet ligger till grund för människans ondska, och att det är genom tron på Jesus man kan befrias och få evigt liv – livet efter döden. Medan marxisterna strävar efter att uppnå ett klasslöst samhälle försöker kristna att lära känna Gud och hans avsikter, vilket de anser är meningen med livet. I det idealsamhälle som Marx beskriver skulle det inte finnas någon kapitalism, vilket innebär att det utanförskap som kapitalismen medför inte heller skulle existera. Detta betyder även att religionen i ett sådant samhälle skulle vara onödig, eftersom arbetarna då inte längre skulle behöva någon tillflykt på grund av utanförskapet. I och med att människor skulle finna tillfredsställelse i sina jobb skulle då även behovet av en Gud och en religion enligt Marx att elimineras.


Analys & Slutsats
Marxismens teorier kan tillämpas och relateras till även idag, trots att filosofin utvecklades på 1800-talet, eftersom det i de flesta samhällen runtom i världen fortfarande existerar stora klasskillnader och olika samhällsgrupper. Att förklara hur en marxist bör agera ur ett moraliskt perspektiv är svårt att säga med tanke på att hela moralbegreppet som Marx beskriver är väldigt diffust. Enligt honom skulle det som sagt uppstå en ”universell moral” när kapitalismen väl eliminerats, men han gjorde det samtidigt tydligt att han inte visste hur denna moral skulle se ut. Marxismen anser att vår mänskliga natur blivit förvrängd genom kapitalismen, samt att vi kan uppnå vår fulla potential genom tillämpning av socialism och kommunism, som bygger på gemenskap och jämlikhet. Att agera efter kommunistiska och socialistiska principer, samt att fortsätta driva klasskampen framåt, skulle med andra ord vara ”rätt ”sätt att handla ur ett marxistiskt perspektiv, eftersom kapitalismen då eventuellt skulle försvinna. Den universella moralen skulle därmed uppstå, och den skulle vara uppbyggd av principer och värderingar som inte baserades på att främja en samhällsklass intressen. Med andra ord skulle det vara en moral som gynnade alla människor i samhället. Marxisterna strävar alltså efter ett klasslöst samhälle där människan kan uppnå sin fulla potential, vilket de menar kan uppnås genom arbetarklassens klasskamp.

Marxismen menar att vi alla förtjänar ett värdigt liv, och att man i ett samhälle är beroende av varandra, vilket är därför det anses vara fel och orätt att utnyttja en annan människas slit och arbete för sin egen vinning. Vad är det egentligen vi jobbar och utbildar oss för? För att det är det vi vill, eller för att det är det samhället vill? Det kan mycket möjligt vara en kombination av båda, men för nästan alla gäller det sistnämnda. Oavsett situation är alla mer eller mindre tvingade till att arbeta, och det är i mitt tycke beklagligt att det är oss människor som måste anpassa oss efter samhället, istället för tvärtom. Jag tror även att det var här Marx insåg problemet med det kapitalistiska systemet. Ett arbete ska enligt honom ge människan utrymme att utvecklas och öka sin potential, men så som det är idag är den största drivkraften för att folk arbetar just pengar. Varför lever vi i en värld där systemet är till för att främst tillfredsställa en liten del av befolkningens behov?

Ett marxistiskt samhälle skulle aldrig fungera med tanke på hur människor är idag. Min personliga tro är att vi är som ett oskrivet blad när vi föds; att vi varken är onda eller goda, egoistiska eller altruistiska. Det är samhället som formar oss, och samhället idag gör oss till giriga, själviska och till en viss del onda varelser. Jag skulle inte påstå att ett marxistiskt samhälle aldrig skulle fungera, utan menar mer att det inte skulle fungera i den värld vi lever i idag. Att bryta oss loss från våra sämre instinkter och omforma samhället skulle vara extremt svårt. Ett marxistiskt samhälle kräver att man sätter egoismen åt sidan för att utveckla och främja våra bättre sidor – att få fram människans fulla potential. Jag anser personligen inte att det konsumentsamhälle vi har idag främjar människans bättre instinkter. Vi vill hela tiden ha mer, vi blir avundsjuka över sådant andra äger, och vi blir ledsna över sådant vi inte har. Man kan också ställa sig frågan varför människan fortsätter konsumera, varför vi köper varor trots att våra gamla fungerar alldeles utmärkt. Svaret är enkelt: eftersom vi är helt enkelt aldrig blir nöjda. Vi letar ständigt efter den lycka som utlovas oss i dagens reklamer, vi blir tillsagda att vi kommer kunna bli lyckligare om vi köper den där prylen, men faktum är att den lycka vi strävar efter i princip är omöjlig att nå. Vad många behöver inse är att vi inte behöver uppfylla begär såsom makt och förmögenhet så länge våra fundamentala och naturliga behov, exempelvis kärlek, är uppfyllda.


Källförteckning
6.     http://www.isreview.org/issues/82/crithink-marxismandmorality.shtml (24-04-2013)
7.     http://www.pslweb.org/party/marxism-101/12-what-is-dialectical-materialism.html (25-04-2013)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar