Civilkurage
Personliga åsikter och reflektioner
Du sitter på bussen och hör en kvinna snäsa åt en mörkhyad
man att han borde flytta sig eftersom hon inte vill sitta bredvid en ”smutsig
invandrare som honom”. Vad gör du?
a) Du
konfronterar kvinnan eftersom det inte är acceptabelt att behandla en
medmänniska på det sättet.
b) Du
vänder bort blicken och låtsas som om du inte hörde något eftersom det varken
är din ensak eller ditt ansvar.
För många är svaret uppenbart. Vi vet vad som är rätt att
göra men av någon anledning känns det ändå svårt att agera efter våra etiska
principer när händelsen väl utspelar sig. De flesta av oss skulle i teorin
välja alternativ a) men i själva verket handla enligt b). Men vilket alternativ representerar
egentligen det rätta sättet att handla på? Vad är det som bestämmer vad som är
rätt och fel? Det som bestämmer ens handlingar har sin grund i vad för slags
människosyn man har. Hur man ser på samhället och på människor runtomkring oss
avgör alltså hur man skulle agera i en sådan situation.
Jag kan rakt ut säga att jag anser att a) är rätt. Det finns
egentligen inget ”rätt” och ”fel” om man tänker efter, utan det är moraliska
regler som uppstått utifrån vårt samhälle. Om majoriteten av en befolkning
anser att man borde agera på ett visst sätt är det enligt samhällsreglerna ”rätt” sätt att handla. Beteenden som
majoriteten anser att man ska undvika och saker som anses vara olämpliga kallar
vi för ”fel”. En person kan se ett
passivt agerande som något oskyldigt medan en annan kan se det som medhjälp
till själva brottet. Det är en svår situation som kan tolkas på en mängd olika
sätt beroende på vem man frågar.
För att kunna skapa ett tryggt samhälle anser jag att vi
måste värna om våra medmänniskor. Men vad innebär egentligen ett tryggt
samhälle? För mig innebär det ett samhälle som är byggd på medmänsklighet och
gemenskap. Där man kan lita på de runtomkring sig om något skulle hända, och
där det är en självklarhet att man hjälper varandra. Om du likt mig strävar
efter ett sådant här samhälle, räcker det inte med att vänta på att det ska
hända, utan du måste själv vara med och forma fram det. Man måste bryta
trender, gå emot normer, och agera på ett sätt så att det som uppfattas vara annorlunda
nu senare kan ses som en självklarhet. Vill du att någon ska stå upp för dig om
du skulle bli misshandlad eller trakasserad måste du vara beredd på att göra
detsamma för någon annan. För om du fortsätter vara en i mängden, en iakttagare
som endast väntar på att saker ska ske, kommer du aldrig kunna förändra
beteendet hos människor runtomkring dig – inte mindre beteendet hos dig själv.
Någon måste trots allt ta första steget och våga bryta denna
trend i samhället. En trend som innebär att man står och tittar på när någon
utsätts för trakasserier eller misshandel. Att ingen griper in när en
fjortonårig flicka misshandlas på korsvägen mitt på dagen gör mig extremt
ledsen. Att ingen går fram och hjälper en kraftigt berusad man som ramlat och
slått i huvudet en kall vinterkväll, och att när ambulanspersonalen väl kommer
så skrattar de och fnyser åt dig för att du ringt dem för en sådan sak, ja det
gör mig gråtfärdig. Det är tyvärr såhär vårt samhälle ser ut idag. Det är
sådant här jag fått uppleva i vårt samhälle. Och när det går så långt att till
och med ambulanspersonalen hånar dig och skrattar åt dig, åt någon som faktiskt
endast försökt göra en god gärning, åt någon som försökt hjälpa en medmänniska,
åt någon som haft det civilkurage och
mod som saknas hos många personer idag; ja då blir jag faktiskt inte förvånad
över att det finns så många som kan stå handlingslösa vid sidan och kolla på
när någon utsätts för skada.
Däremot är jag inte av uppfattningen att man stöttar ett
beteende bara för att man inte ingriper, utan jag tror att passivitet ofta
handlar om rädsla. Man är själv rädd för att råka ut för något, och det är
förståeligt om det är därför man inte vågar lägga sig i. Man kan dra liknelser
med mobbning. Om ingen ingriper, om ingen står upp för offret, är det klart att
mobbningen kommer att fortsätta. Om ingenting hindrar förövaren från att
fortsätta som han gör, hur ska han då veta hur samhället och de runtomkring
honom egentligen tycker om saken? Till exempel en rasist kan uttrycka sig
vulgärt och göra övergrepp, både verbalt och fysiskt. Det är enbart genom den
tysta majoriteten som det kan ske. Ponera att en rasist skulle trakassera en
invandrare på bussen; om alla övriga personer i bussen ställer sig upp och
försvarar offret skulle det säkerligen gå lång tid innan rasisten skulle trakassera
någon på samma sätt igen, om ens någonsin. För om du i själva verket har tillräckligt
med inflytande för att hindra det, men ändå blundar för det som sker, då tycker
åtminstone jag att du delvis är skyldig till det som sker.
Jag vill inte att samhället ska fortsätta se ut så som det
gör idag, där större delen utav befolkningen är konflikträdda och inte kan stå
upp för sina åsikter. Istället vill jag leva i ett samhälle där ordet civilkurage
inte ens existerar eftersom det redan skulle vara en sådan stor självklarhet
och stor del av vår mänsklighet att vi inte skulle behöva ett ord som
definierar dess betydelse. Vill man vara med och skapa en värld som bygger på
tillit till våra medmänniskor gäller det även att man börjar agera efter de
etiska principer man har.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar